h1

Importera släpvagn från Tyskland

October 27, 2011

Eftersom jag nyss flyttat en släpvagn från Tyskland till Sverige så tänkte jag skriva en del om hur det går till.

Först kan jag nämna att när en vara kommer från ett annat EU-land så heter det på myndighetsspråk införsel och inte import, reglerna för detta skiljer en del. T.ex. så är det ingen tull mellan olika EU-länder. Skattetekniskt så har det förenklats en hel del i och med EU-medlemskapet, för motorfordon (motor-effekt större än 10kW eller cylindervolym över 250cc) finns en del specialregler men för släp gäller normal regler. Moms skall alltså enbart betalas i Tyskland, ej i Sverige, detta är annars en vanlig missuppfattning.

För att köra med kärran hem så behöver man skaffa giltiga registreringsskyltar till den. Då jag köpt en helt ny kärra så finns två alternativa tillfälliga skyltar, den gula femdagarsskylten och den röda trettiodagarsskylten. Enligt tyska myndigheter är bägge giltiga i hela EU, enligt svenska myndigheter är enbart den röda skylten giltig i Sverige, jag valde därför den röda.

En sådan skylt måste man köpa på plats i Tyskland på den dag den skall börja gälla. Med sig skall man ha en tillfällig försäkring (jag köpte en på nätet från Janitos) och de två delarna av registreringsbeviset.

Kostnad i Tyskland var:

  • Försäkring 40€
  • Fordonskatt 0€
  • Skylt 12.50€
  • Registreringsavgift 33.30€

I Sverige tillkom dessa kostnader:

  • Ursprungskontroll 700 Kr
  • Vägning 300 Kr
  • Registreringsbesiktning 1500 Kr
  • Ombesiktning Registrering 500 Kr

Då bilprovningen inte var nöjd med ett av måtten på släpet fick jag modifiera det något genom att bredda bakstycket genom att lägga in distanser till fästena för stödbenen bak. Tydligen är det inte helt harmoniserade regler på släp så man får se upp en del.

Förutom dessa kostnader så tillkommer givetvis biljetter för färja och bro eller hur man åker. Min slutsats är att det bara är på dyrare släp som man kan spara pengar genom att handla i Tyskland. I mitt fall så räknade jag också på att jag skulle transportera min speedster från Tyskland vilket skulle ha kostat en hel del av priset på släpet.

2 comments

  1. Hej

    Har funderingar på att föra in ett normalt boggie släp från Polen. Om jag köper släpet här hemma vill generalagenten ha 26.900SEK ex moms= 33.625 SEK. Köper jag släpet i Polen får jag betala 7900 zl ≈ 16.281 SEK. Lägger jag sedan på de svenska avgifterna om 700 +300 + 1500 +500 (summa 3000) så kommer kärran att kosta mig 19.281 SEK. 33625 – 19281= 14344 och det tycker jag är bra betalt för att krångla lite, eller rättare sagt “Importören” lägger på så in i bänken att det nästan är stöld !!!!!


    • funkadedet bra från polen?



Leave a comment